::queh Ketayap::

hari ni kita memsak kueh ketayap (punyala aritu tak ingat nama die aku panggil kuih kopiah…hahaha)

bahan-bahan

1.tepung gandum
2.daun pandan beberapa helai
3.kelapa parut
4.gula melaka,gula merah,gula pasir (jangan guna gula-gula ye)
5.sebiji telur ayam
6.garam secukupnya

mula2 masak gula..campur semua gula di atas dan masak dengan perlahan,biarkan ia mencair..kemuadian tapis gula tersebut

serta merta campurkan kelpa parut dan gaul hingga sebati,jangan biarkan kelapa terlalu basah, jika basah tambah sedikit tepung ye

ok,sekarang kita nak buat kulit kuih ketayap ye..mula2 blend daun pandan bersama sedikit air.
kemudian tapis untuk mendapatkan airnye saja

masukkan air pandan didalam tepung,masukkan juga telur ayam dan sedikit garam.kacau bersama air..make sure betul2 cair..ala macam nak buat lempeng tu

panaskan kuali bubuh sedikit minyak,tuang sedikit sebatian tepung tadi kedalam kuali panas,buat macam lempeng tu..senang je..tapi jangan la besar sangat…sedang2 je..biar nipis sikit takpe.

masak sebelah side je ye..kasi rangup sikit,kemudian angkat letak dalam pinggan

sementara masih panas,letakkan inti kelapa tadi,sikit je ye..kat atas yg tak digoreng ranggup tu,kemudian gulung

voila..jadilah kuih ketayap..apa pasal nama die ketayap aku pun tak tahu

(kuih ini telah di bikin pada hari ahad yg lalu bersama En.Suami,untuk dipersembahkan kepada mak dan ayah mentua ku untuk berbuka..kami mendapat A- untuk kuih tersebut..mak kata inti nye sedapp…)

penghargaan yang takketerhinggaan kepada

Cik Intan taman ehsan (original recipe)
dan
En.Suami Sriacres

p/s::saya buat je lebih,tapi saya bukan suke snagat pun kuih ketayap..heheh

One Response to “::queh Ketayap::”

  1. Obefiend Says:

    kuih serban takde.. tak pun kuih songkok..

    no no

    kuih ben laden!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: