*kena tampar baru sedar*

“kan ke bagus kalau kereta ni besar sikit”

“kan ke bagus kalau rumah sekarang atas tanah”

“kan ke bagus kalau banyak duit”

“kan ke bagus kalau semua nak semua dapat”

“kan ke bagus kalau ada komputer baru”

“kan ke bagus kalau boleh upgrade hp kokak ni”

“kan ke bagus ada dslr sebijik”

ni antara ayat-ayat orang-orang kurang bersyukur seperti saya

ada aje sungutan rungutan dengan apa yang dah ada sekarang

itulah..terlalu banyak fikir apa takde dari yang ada

bila fikir macam tu mula la rasa kurang

itu takde ini takde

kalau ada rezeki lebih tu lain la.

bukan ke lebih baik bersyukur dengan apa yang Allah dah beri

saya memang kena selalu muhasabah diri sendiri

jangan asyik tengok “jiran” sebelah aje

semua ada

Jiran ada sofa baru,dia nak sofa baru. Jiran ada kereta besar,dia nak kereta besar

melingkup la kalau ada fikiran macam ni

saya bertemu dengan sebuah blog yang indah.

blog ini menarik saya semula ke bumi

dia yang menasihatkan saya supaya kerja dengan hati yang ikhlas,walaupun gaji sikit,tapi ia berkat

esok datang kerja,saya bertekad untuk bekerja dengan ikhlas supaya rezeki yang saya dapat saya beri pada Ziyyad penuh dengan keberkatan dari-Nya

biarlah takde duit juta-juta,kalau juta-juta pun tak berkat takde makna

memang ada orang kata “duit bukan segalanya,tapi sekarang semua memerlukan duit”

Firman Allah yang bermaksud:

“Bahawa kebanyakan manusia itu sentiasa bersifat tamak serta tidak pernah bersyukur, jika kami berikan satu lembah emas nescaya dia akan meminta lagi, kemudian bila kami berikan dua lembah emas sekalipun, namun dia tidak juga berasa cukup lalu memintanya lagi.”

Sementara dalam kumpulan riwayat (Al-Futahal Makkiyah) Allah berfirman yang bermaksud:

“Sesungguhnya manusia itu kebanyakannya berada di dalam kecukupan tetapi mereka masih mencari akan apa yang membawanya kepada kedurhakaan, sesungguhnya manusia itu juga tidak pernah berasa cukup dengan sedikit, tetapi tidak pula mereka berasa puas dengan yang banyak.”

copypasta from HERE

ada juga yang kata “kalau dah banyak duit,lagi senang nak bersedekah tanpa halangan”

betul..dan lebih baik kalau masa kita takde duit kita bersedekah,itu lebih baik.

kalau ada rezeki lebih,Alhamdulillah.

p/s::nak kejar duit..kejarlah.sampai mati pun belum tentu cukup. akhirnya yang bawa mati cuma 3 aje,duit takde dalam senarai.Cuma kain kapan semua tu kena beli la..heheh

5 Responses to “*kena tampar baru sedar*”

  1. suealeen Says:

    betul la… ada sorang ustaz ni tak ingat namanya pun pesan camtu… lagi kita kurang berada, lagi kita kena bersedekah dan memberi. 1 kebaikan dibalas dengan 10.. mungkin boleh cari cerita Rabiatul Adawiyah, roti dan pembantu tu.. kat situ banyak hikmahnya..

    yang paling best lagi – Allah swt itu menurunkan bantuan dalam bentuk yang cukup misteri dan unik… dah banyak kali kami melaluinya.. alhamdulillah..

  2. littlemama Says:

    alamak.. tersubmit 2 kali la pulak..sori ye tuan rumah!

  3. littlemama Says:

    dila, memang patut kita bersyukur dengan apa yang ada.. tapi tak salah kalau kita meminta lebih dari yang kita ada (read meminta=berdoa sambil berusaha).. kalau kita takat puas hati dgn apa yg kita ada, kita takkan beranjak ke tahap yg lebih baik.. tapi nak minta pun jangan la sampai semua benda nak.. step by step la… baru nampak jalannya..

  4. littlemama Says:

    dila, memang patut kita bersyukur dengan apa yang ada.. tapi tak salah kalau kita meminta lebih dari yang kita ada (read meminta=berdoa sambil berusaha).. kalau kita takat puas hati dgn apa yg kita ada, kita takkan beranjak ke tahap yg lebih baik.. tapi nak minta pun jangan la sampai semua benda nak.. step by step la… baru nampak jalannya..

  5. kakLuna Says:

    akak tgk idup dila jauh lebih baik dari akak…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: